2014. augusztus 24., vasárnap

Tekeredik, csavarodik és mégsem dezoxiribonukleinsav...

Vettem ugyebár ez a fekvőbringát. Használtan és jó áron.
A használt dolgok vásárlásánál van egy olyan faktor, hogy tudomásul kell venni: lesz mit rajta csinálni.
Ezt elfogadtam és ennek fényében semmi negatív hang nincs az alábbi bejegyzésben. Csupán sztorizgatok.

Szóval, a bringa lánca ugyebár hosszú, ezért két csőben fut. A felsőben jön előre, ez a húzott ág és az alsóban megy hátra, ez a terheletlen, vagy pihenő ág.
A húzott ág csöve vékonyabb, a pihenő ág csövét viszont az előző tulajdonos javította, maga rakott be egy vastagabb, elektromos szerelésekhez használatos csövet. Tökéletesen megfelel a célnak.
Miért írom ezeket: Lassan kiderül...
Szóval Attila barátom, akitől a fekvőbringás fertőzést elkaptam, úgy indul a bringájával, hogy a pedált beállítja a megfelelő helyzetbe és a lábával nyom egy erőset és már megy is. Ehhez a pedált hátra kell tekernie.
Én is ezt próbáltam csinálni, de a pedált hátra tekerve a lánc lejjebb ugrott egy fokozatot, azaz a váltónál valami nem volt rendben. Gondoltam én, hogy ez nem normális, mert az ilyen váltós bringáknál simán lehet hátrafelé tekerni, semmi baj nincs belőle.
Nálam nem, mert a bringa leváltott egyet-kettőt és indulásnál meg próbált visszatérni a beállított helyzetbe, éktelen recsegés-ropogás közepette.
De mitől vált le?
Töprengtem ezen és arra jutottam, hogy a láncvezető cső feszíti kifelé a láncot és ezért.
Így a láncvezető, alsó csőből levágtam annyit, hogy még a hátsó kerék felnijéig érjen. Aztán később még többet, mert felesleges túl hosszan csőben vezetni a láncot.

Semmi változás.
Állítgattam a váltót, semmi változás.
Olajoztam, semmi...
Aztán ma, ahogy nézegetem a láncot, azt vettem észre, hogy mintha tekeredne. Azaz, mielőtt a csőbe belemegy, már nem vízszintes, hanem srévizavé áll. Azaz átlósan, keresztben.
De mitől?
Gondoltam, hogy hátha vájatot csinált már a csőben és ez a vájat nem engedi befordulni rendesen.
De ahogy a csövet tekergettem, a lánc nem tekeredett, azaz a csőben semmi hiba nem volt.
Amúgy is, a cső majdnem új, nem lehetett ideje így bekopni.
Akkor mi van???
Gondolkodtam és ahogy lenni szokott, megvilágosodtam:
Vettem egy alkoholos filcet és befestettem vele a lánc felém eső oldalán pár szemet. Aztán a pedált hátra tekerve figyeltem, hogy mikor bukkannak ki a túloldalon.
Semmikor.
Illetve a láncot teljesen körbetekerve kétszer jelent meg újra a jelölés az én felemen.
Úgyhogy most lassabban tekerve néztem a túloldalt és lám, ott a jelölés.
Azaz a csőben a lánc tett egy 180 fokos fordulatot.
Aki rátette a csövet, amikor szétszedte a láncot, aztán áteresztette a csövön, nem figyelt oda, hogy a lánc ne tekeredjen meg. Megtekeredett. A túloldalon meg összerakták a szemet, fordítva.
Így a szerencsétlen lánc nem tudott mit tenni, a csőben tett egy fordulatot. Az első fogaskeréknél is feszült és a váltóra érkezve, a terelőkeréknél is.
És ezért váltogatott le a bringa, ha hátrafelé tekertem a pedált.
Józsi barátom, aki egyben a szomszédom és nincs a szótárában a "nem" szó, most is segített és egy pontozóval és egy 100-as szeggel szétütöttük a láncot, majd a csavart kivéve raktuk össze újra.

Az eredmény?
Hihetetlen!
Már mentem ezzel a bringával úgy 300 kilométert és egészen hozzászoktam, hogy a lánc surrog, de mint az állat a csövekben. Azt gondoltam, ez a normális.
Aztán ahhoz is hozzászoktam, hogy a váltó hangos, azaz zörög.
Most meg?
Néma csend.
Egy diszkrét súrlódási hang hallható csak a felső csőből, mert a húzott ágon ugyebár feszül a lánc és törvényszerűen súrlódik a nem tökéletesen egyenes csőben. De ez is szinte alig.
Alul meg?
Síri csend és hullaszag.
És a pedált nyugodtan tekehetem hátra, nem vált semerre a váltó.
Doxa.

A hajtáslánc csendes és megbízható lett.
Szóval a nagy tapasztalat:
Egy rekumbens bringánál sosem tudhatod, hogy mi történik a vezető csövek belsejében, úgyhogy GYANAKODJ!

1 megjegyzés:

  1. Szia!
    Most, hogy végig olvastam ezt a bejegyzést, megerősödött bennem a gyanú, hogy én egy komplett lánc élettartamot bicajoztam egy ilyen csavarodott lánccal. Én sem értettem, miért megy be ferdén a csőbe a lánc, de végül is valahogy belenyugodtam, és közeben eltelt 10 ezer km, és lecseréltem a láncot. Mindenesetre ezután jobban fogok figyelni a cserénél, mert nem hittem volna, hogy ilyen a kezdő hibát képes vagyok elkövetni szereléskor. :)

    VálaszTörlés