2009. augusztus 28., péntek

Azt csinálnak, amit akarnak

Nem vagyok egy morgós fajta. Most mégis morogni fogok kicsit.
Ma is - mint mindig - bringával voltam dolgozni. Hazafelé viszont most nem a Margit hídon, hanem az Árpád hídon jöttem át Pestre.
Azt már megszoktam, hogy a Batyiig lábbal tiporják a bringások érzéseit, de most valahogy mégis sok volt. Írom azt a 10 kilométert, amit ma megtettem.
Kezdődött a Gellért téren, ahol a Szabadság híd úttestjén a lámpa 5 perc alatt sem engedett át. Mert kanyarodik néhány autó a hídra, a lámpa úgy van beállítva, hogy csak akkor ad zöldet, ha a kanyarodósávnak piros lett. Nem vártam ki, szabálytalanul, a párhuzamosan haladó autósokkal együtt, mivel jobbra nem kanyarodott senki, a piroson átmentem. Ez van, ezentúl is át fogok, aki meg megtervezte ezt az átkelést, annak fakjú veri maccs! Megtehette, ki reklamálna érte?
Aztán a már szokásos utam a Gellért hegy alatt, át az R-zsébet híd alatt a csodálatosan lebetonozott gödröket kerülgetve. Nem részletezem, akik arra jártok, mind ismeritek mi van ott lassan egy éve. Nem aszfaltozzák vissza? Megtehetik, ki vonja felelősségre őket érte?
Azt azért tisztelettel megemlítem, hogy a a korlátként használt szalagot tartó, a földbe leszúrt betonvasak külön figyelmesség a bringásoknak. Ha valaki elvéti a lépést, simán felszúrja magát kvázi mint egy dárdával. Leverhetik a betonvasakat és rátekerhetnek műanyag szalagot normális és biztonságos korlát helyett? Le hát, rá hát! Ki vonná felelősségre őket érte?
Batthyány tér, errészing? Az állványok, tribünök és az elit egyéb kényét-kedvét kiszolgáló, csakaviájpijöhetbe-épületek már eltűntek, Helyüket az aszfaltba mélyedt likak jelzik, ezek évről évre szaporodnak. Kerülgetem őket, közben arra gondolok, hogy tényleg megtehetik? Olyan állványokat ácsolhatnak, amik tönkre vágják az aszfaltot? Meg hát! Ki vonná felelősségre őket?
Margit híd, most nem megyek fel. Reggel megnéztem, és valóban: mindkét irányból behajtani tilos, kivéve... tábla tiltja az úttesten a közlekedést, ennek értelmében a bringások, akik a kivéve kitételeknél BEMEHETNEK, joggal gondolják, hogy ide is. Reggel fültanúja voltam annak, amint a biztonsági őr utána kiáltott a mellette elsuhanó bringásnak, idézem és ezért elnézést: "Állj meg a k***a anyád!" Még szerencse, hogy nem nekem mondta, mert én reggel is a járdán mentem, mint ahogyan már 8 éve: 10-zel, a gyalogosok zavarása nélkül. Most nem megyek fel, inkább az Árpád híd.
Át a híd alatt a bringaúton, amely természetesen átvezet egy gyalogos aluljárón, ahol le kellene szálljak. Ehelyett öttel átcsorgok. Jobbra kerékpárút, de a gyalogost a tábla nem zavarja, szédölög előttem, kettő is, hogy véletlenül se férjek el. Nem szólok, zombik, még-már-mindig kómában. Végre az egyik észrevesz, nagy duzzogva félreáll. Köszi faszi!
Tovább az általam gondolt útvonalon. A lámpánál mennék át a HÉV túloldalára. Hova lett a bringaút? Ellopták? Emlékezetből megközelítem, amerre sejteném. Ott is a jel: számítógéppel nyomtatott tábla: Építési terület, belépés csak engedéllyel (vagy ilyesmi), a kerékpárút <-<-<-<-<- arra. Jó megoldás mi? Megtehetik? Meg hát. Ki vonná felelősségre őket?
Oké vazze, arra akartam menni amúgy is. Persze értem én, ott a csábító aszfalt közvetlenül a Duna parton, és én magam is élveztem a múlt hónapban, hogy a Margit hídtól a Francia intézeti feljáróig a kész, de még nem átadott aszfalton tekerhetek... Itt más a helyzet, aknafedelek állnak ki, gödrökbe lehet belezuhanni és valóban megy a "szurkolás". Nem megyek erre, maradok a bringagyászon. Több helyen altalaji csapok állnak ki a felmart aszfaltból, kikerülöm. Így lehet hagyni hetekre, minden jelzés nélkül? Naná! Ki vonná felelősségre őket?
Eccercsak mit látok: szalag kifeszítve keresztben. Friss, magyar aszfalt (csak nagy betűkkel). Na, azért van már rajta néhány bringanyom és már nem meleg, így ráhajtok. Van választásom? Van, visszafordulok, mert ugye az elébb olvastam, hogy az úttest építési terület, tilos bemennem. Ide meg megint csak. Aki amott kiírta, az más, mint aki emitt kifeszítette. Nem beszélték meg egymással. Addig már nem terjed ki a munkaköri leírásuk... Megtehetik, hogy seszó-sebeszéd, teljesen lezárják a fő közlekedési útvonalat Budán? Meg hát! Ki vonná kérdőre érte őket?
Elérek a Szépvölgy útig. Itt lehet balra felhajtani a hegyre. Illetve nem lehet! Illetve lehet! Mi vaaan? Nem lehetne, mert aki amott kifeszítette a szalagot, itt is kifeszítette, teljes szélességben. Aki meg a Szépvölgyi felől jön, vagy arra menne, az "kapja be"! Naná, hogy az első erre járó letépte a szalagot, így lehet jönni-menni.
Megyek tovább, jön a kanyar. De előtte még szemben velem zavarodott, full-loaded turisták bringával. Elöl bringás táska, hátul bringás táska, közöttük ijedt norvég. A nyelvi nehézségek ellenére leolvasom az arcáról, hogy azt gondolta, a Balkánt majd csak 4-5 nap múlva érik el... Tévedtek, már ott vannak.
Aztán megértem az ijedtség okát, amikor majdnem eltapos a tolató billencses Kama3. Norvég barátunk jött le a számára már eleve szokatlan kerékpáros felüljáróról, amire az 50 kilós bringát gondolom úgy tolta fel. A felüljáróról önfeledten ereszkedve a bringaúton keresztben kifeszített aszfaltos szalag fogadta, amit alig bírt kikerülni. Szükségmegoldásként a fűre hajtott, onnan padkázott egy 15 centiset a Kama3 elé. Megúszta. Hogy egy bringaúton eleve miért van olyan felüljáró, amire az átlag bringás csak tolni tudja a cangát, és hogy ki és miért szalagozta keresztbe közvetlenül a lehajtó után 5 méterrel az utat, az sem ő, sem én, sem senki épeszű nem érti. De megtehetik? Meg hát! Ki vonná kérdőre őket?
Ezután már álom az élet. Az Árpád hídra vagy feltolom a cangát a lépcső mellett elhelyezett sínen, vagy elkerülök vagy 200 métert. Az utóbbit választom. A hídon áthaladva már csak ki kell várjam az OEP felé menő bringaúton a zöldet, amely a Váci úti felüljáró alatt visz át. Persze várhatnék én estig, ha nem tudnám, hogy csak akkor vált, ha az 5 méterre elhelyezett gombot megnyomja valaki. Én is lehetek valaki, odabattyogok és megnyomom. Közben már 5 bringás vár velem együtt, átkelünk a gyalogosok között, elvegyülve. A bringaút eltűnik, de én tudom, hogy a Rendőrpalota mögött kell keressem a folytatását. Megkeresem, és átlavírozok a Pap Károly utcáig. Ott jobbra, el a Honvéd kórház, obbbocsánat: Állami Egészségügyi Központ előtt. A bringaúton festett jelek: háromszögben gyalogosok. Én, aki ismerem a KRESZ-t tudom, hogy ez a gyalogosok jelenlétére figyelmeztet. A gyalogos, aki kilép a kórházból és nem köteles ismerni a KRESZ-t, azt látja, hogy "De szép járda!", "Még oda is van festve, hogy mehetek rajta...". Megy is, vagy vár a taxira, vagy a babakocsit tolja, vagy mankóval biceg. Jól átgondolt, megfelelően elhelyezett bringaút. Jó sz*r, de remélem drága volt.
Átkelek a Róbert Károly körúton és megérkezem a lakótelepre. Hazaértem. Örömmel látom, hogy a kutyák bélműködése rendben, a gazdák dereka fáj - talán ezért nem szedik össze - és a bringaút festői környezetben halad.
Hazaérek, megpihenek.
Hogy mi volt ez? Semmi különös, csak bringával jöttem haza a munkából, mint minden nap...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése